Try Click Hire

Monday, June 6, 2011

Ultraman

:: ULTRAMAN ::


Ultraman, pastinya ramai diantara kita yang tahu pasal cerita Ultraman, malah mungkin ramai diantara kita yang masih ingat lagi dengan kehebatan ultraman. Ia adalah satu-satunya hero yang dapat berlawan dengan sejenis makhluk besar sebesar bangunan pencakar langit, yang di panggil raksasa.
Peminat super hero tersebut silih berganti dari generasi ke generasi. Tetapi persoalannya, berapa ramaikah diantara kita yang tahu siapakah ultraman, dari mana asal-usulnya, bila dia lahir, siapa ibu bapanya, dimanakah tempat tinggalnya sekarang, masih hidup lagikah ataupun sudah meninggal, kalau masih hidup, berapa umurnya sekarang, apakah makanan kegemarannya, pastinya kita teruja untuk tahu lebih banyak lagi tentang hero kegemaran kita.
Baiklah, kita mulakan dengan Ultraman Taro, ultraman taro merupakan salah satu karakter hero yang dicipta dan ditayangkan pada tahun 1973.
Karakter Ultraman Taro merupakan siri sambungan dari kisah lima beradik Ultraman terdahulu iaitu Ultraman, Ultra seven, Ultraman Jack, Ultraman Ace dan Ultraman Zoffy.
Selepas siri Ultraman Taro tamat pada tahun 1974, karakter Ultraman Leo, Ultraman Joe (Anime) dan Ultraman 80 pula menyusul pada tahun-tahun seterusnya.
Lapan Ultraman yang menjadi karakter super hero pada tahun 1970-an hiingga tahun 1980-an ini berkisar pada era Showa di bawah pemerintaha Empaya Hirohito yang melaksanakan pemerintahan Totalitarianism.
Selepas era Heisei memerintah Jepun, produk yang dilahirkan oleh Tsuburaya Production ini semakin mendapat tempat di hati peminat di Jepun dan di seliruh dunia.
Ultraman Tiga, Gaia, cosmos, Nexus, Max dan  Zearth pula muncul dalam siri yang di terbitkan oleh syarikat siri aksi daripada matahari terbit itu selepas tahun 1980-an.
Sebelum Ultraman, Tsuburaya Prodoction telah menerbitkan siri televisyen berunsur serangan raksasa yang berjudul Ultra Q dan ditayangkan di televisyen pada 2 January hingga 2 julai 1966.
Siri Ultra Q yang ditayangkan dalam hitam putih ini langsung tidak mengandungi karakter super hero gergasi menentang raksasa-raksasa yang menyerang bumi. Sepanjang 28 episod, hanya manusia yang menentang raksasa.
Selepas tamat siri Ultraman Q yang mendapat sambutan yang menggalakkan, Eiji Tsubuya telah mewujudkan karakter Ultraman Hayata (Ultraman) dan menyambung karakter sepanjang 39 episod tayangan sirinya di stesen televisyen Tokyo Broadcasting System (TBS).
Ultraman, karakter fiksyen sains ini tinggal bersama komuniti yang dihuni dengan super hero ultra yang lain di ‘Land of Light’, Planet Nebula M78.
Semasa berada di planet tempat tinggalnya, Ultraman merupakan seorang tenaga pengajar di Space University (Uchu Daiku), Planet Nebula.
Satu demi satu kejayaan dikecapi oleh Tsuburaya Production. Selain siri televisyen, Ultraman turut menjadi produk panggung wayang apabila sembilan buah filem aksi ‘super hero’ itu pernah ditayangkan dipawagam.
Pada 23 Disember 2010, Tsuburaya Production akan menayangkan filem Ultraman Zero The Movie: Super Deciding Fight! The Belial Galactic Empire.
Filem ini memperkenalkan watak baru dalam keluarga Ultraman iaitu Ultraman Zero, anak kepada Ultraseven!
Biarpun sudah 44 tahun  produk Ultraman berada dipasaran, namun setiap tahun sambutan terhadap siri sains fiksyen ini tidak pernah pudar.
Sebenarnya, fenomena Ultraman ini hanyalah mainan imaginasi Eiji Tsuburaya, pencipta watak super hero penyelamat bumi ini.
Ultraman berjaya mengkhayalkan kita supaya bersama-sama menghapuskan makhluk raksasa jahat yang tidak pernah wujud kononnya sedang mengancam bumi!.

No comments:

you can try ::

For you :: Clik hire