Try Click Hire

Monday, May 9, 2011

SERUAN AZAN

:: SERUAN AZAN ::  


Azan mula disyariatkan di Madinah pada tahun pertama hijrah. Asal-usul azan terkandung dalam sebuah hadis yang telah diriwayatkan oleh al- Bukhari dan Muslim daripada Abdullah bin Umar r.a. dengan katanya yang bermaksud:
“Semasa sampai di Madinah, mereka berkumpul lalu memperkirakan waktu solat dan tidak ada seorang pun yang menyeru untuk solat. Pada suatu hari mereka berbincang tentang hal itu. Berkata sebahagian daripada sahabat: “Ambillah naqush (loceng) seperti naqush orang Nasrani (kristian).” Berkata sebahagian yang lain pula: “(Ambillah) trompet seperti trompet orang Yahudi.”
Lalu berkata Umar: “Tidakkah kamu boleh melantik seorang lelaki untuk menyeru kepada sembahyang?” Bersabda Rasulullah s.a.w. : “Wahai Bilal, berdirilah dan serulah untuk solat,”
Hasil perbincangan tersebut terdapat beberapa cadangan seperti membunyikan loceng seperti yang dilakukan oleh orang-orang Nasrani, meniup trompet seperti penganut agama Yahudi, mengibarkan bendera sebagai tanda masuknya waktu solat atau menyalakan api diatas bukit dimana orang yang melihat api akan hadir ke masjid untuk solat berjemaah.
Namun semua usul itu ditolak oleh Rasulullah s.a.w. Kemudian Umar al-Khattab mencadangkan diteriakan kuat-kuat lafaz, “Telah datang waktu solat.” Cadangan Umar ini diterima oleh Baginda tetapi dengan sedikit modifikasi kepada “Assalatu jami’ah” yang bermaksud “marilah solat berjemaah”
Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Daud daripada Abdullah bin Zaid r.a., beliau bermimpi berjumpa dengan seorang lelaki.
Abdullah: “Wahai hamba Allah, adakah kamu jual naqush itu?”
Pembawa loceng: “Apa yang akan engkau buat dengannya?”
Abdullah: “Dengan naqush itu kami menyeru kepada solat.”
Pembawa loceng: “Mahukah kamu aku tunjukkan yang lebih baik daripada itu?”
Abdullah: “Ya”
Pembawa loceng: “Kumandangkanlah “Allahuakbar….”(hingga akhir azan).
Keesokannya, Abdullah bin Zaid menceritakan kepada Rasulullah s.a.w. mengenai mimpinya. Baginda bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya mimpi mu itu benar insya-Allah. Berdilah engkau bersama Bilal dan ajarkan kepadanya apa yang engkau mimpikan itu. Hendaklah Bilal azan dengan apa yang diajarkan kepadanya kerana suaranya lebih bagus dan tinggi daripada engkau.” Kemudian Abdullah bin Zaid berdiri bersama Bilal lalu mengajarkanya lafaz azan tersebut.
Ketika Bilal hendak melaungkan azan, Umar bin al-Khattab berkata: “Demi yang telah mengutusmu dengan benar wahai Rasulullah, sesungguhnya aku bermimpi sepertimana yang telah dimimpikan olehnya (Abdullah bin Zaid).”
Kemudian Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Segala puji bagi Allah.”
Walaupun azan disyariatkan hasil mimpi Abdullah bin Zaid yang kebetulan sama dengan mimpi Umar bin al-Khattab, azan bukanlah ciptaan atau cadangan manusia. Sebaliknya ia diperkuatkan lagi dengar wahyu.
Al-Bazzar berkata: “Nabi s.a.w. pada malam israk telah diperlihatkan dengan azan dan diperdegarkan kepadanya diatas langit yang ketujuh. Kemudian Jibrail mendatanginya, lalu dia menjadi imam kepada ahli langit. Antara mereka ialah Nabi Adam a.s. dan Nabi Nuh a.s., Allah s.w.t. menyempurnakan kemuliaan baginda ke atas penduduk langit dan bumi.”

Petikan SOLUSI (Isu No:30/ 2011)

No comments:

you can try ::

For you :: Clik hire