Try Click Hire

Monday, March 14, 2011

Masjid Kampung Laut

Masjid Kampung Laut


Dalam percutian 2 tahun lepas, aku balik kampong, kebetulan ada satu ceramah agama diadakan di Nilam Puri, atas jemputan rakan aku mengikutinya.

Apa yang hendak diceritakan disini bukan pasal ceramah, atau tempat ceramah tersebut, tetapi satu masjid yang terletak di Nilam Puri. (Masjid Kampung Laut)

Dari sumber orang lama, katanya masjid tersebut dibina tanpa menggunakan sepucut paku pun, (hanya menggunakan pasung dan pasak), bayangkan bertapa unitnya kerja tangan atau senibina orang lama, dan masjid tersebut masih digunakan sampai ke hari ini.

Masjid Kampung Laut adalah merupakan masjid tertua yang masih wujud di kelantan dan di antara yang tertua di Nusantara. (Berusia 300 tahun)
 
Masjid ini dikatakan dibina oleh pengembang Islam yang berulang-alik antara Champa dan Jawa dengan bantuan penduduk tempatan.
Kedatangan Islam dikepulauan Nusantara abad ke 17 masihi.
[Masjid paling bersejarah di asia tenggara, seangkatan dengan  masjid Nat Tanjung dan Wadi Hussin di Thailand, masjid Demak di Jawa, Indonesia dan Masjid Kono (Champa, Kemboja)].

Tempat asal masjid ini terletak di kampung laut Tumpat, di pinggir sungai kelantan. Ia dipindahkan ke Nilam Puri pada tahun 1968, kerana sebahagian besar tapak tanah telah runtuh kedalam sungai akibat banjir pada tahun 1967.
 
Struktur dan reka bentuk masjid ini ada cirri-ciri persamaan dengan masjid Demak di Jawa yang dibina pada tahun 1401. Ada kemingkinan kedua-dua masjid ini dibina dalam jangka masa yang lebih kurang sama, yang kini berusia ratusan tahun.

[Tarikh tepat pembinaan masjid ini tidak didapati dengan jelas]
Sekarang masjid tersebut di lengkapi dengan segala kemudahan asas, [kekalkanlah masjid yang bersejarah ini…

[Beramai-ramailah kita hidupkan rumah Allah yang ada disekeliling anda...]  
                         


::Sesetengah gambar masjid diambil dari google image::

No comments:

you can try ::

For you :: Clik hire