Try Click Hire

Wednesday, March 16, 2011

KERANJI


     "Sorong papan tarik papan,
Buah keranji dalam peruhu,
      Suruh makan dia makan, 
Suruh mengaji dia tak mahu."  


     Saya rasa semua kita tahu pantun ini, dari kecil lagi kita di ajar dengan rangkap pantun ini, tapi jangan terperanjat, ramai diantara kita yang tidak tahu rupa bentuk buah keranji. Satu ketika saya juga ketawa bila ada seorang kawan saya yang bertanya, "buah apa ini?" Saya cuba tanya beberapa orang kawan yang ada sekali pada waktu itu, tapi semuanya menggelingkan kepala, ini yang betul buatkan aku menggeling kepala.

     Inilah buah keranji yang selalu kita sebut-sebutkan, rasanya lemak manis, masam, isinya nipis, berwarna oren kemerah-merahan, didalamnya ada satu biji yang sangat keras, ianya banyak terdapat dipasar-pasar disebelah pantai timur (kelantan).

     Ini adalah sejenis buah hutan yang pokoknya tumbuh meliar di lereng-lereng bukit dan buahnya tidak bermusim. Buah keranji mempunyai dau jenis, jenis yang kedua adalah besar sedikit dan agak berbulu sedikit dan kurang masam berbanding yang kecil ini.

     Kepada siapa yang ingin mencuba rasa buah keranji ini silalah datang ke negeri kelantan. Dan di kelantan  juga banyak lagi terdapat segala makanan dan buahan yang anda belum pernah lihat dan rasa sebelum ini.

      Selamat mencuba !!!
Posted by Picasa

No comments:

you can try ::

For you :: Clik hire